Home > Agenda 2024
Galerie - Agenda 2024
28/01/2024 - 29/03/2024 Leo Jacobs - Eelke Van Willegen (meer info)
28/01/2024 Artland Antwerp (11u-18u)
14/04/2024 - 15/09/2024 Ena Lindenbaur - Bruno Guihéneuf (meer info)
27/06/2024 - 11/09/2024 Frank Van Herck - Maurice Brams (meer info)
22/09/2024 - 17/11/2024 Ien Lucas - Sabine Lintzen - Yvonne Mostard (meer info)
22/11/2024 - 20/12/2024 Fumiko Negishi - Carlos Muñiz
EXPO: FUMIKO NEGISHI - CARLOS MUÑIZ
VERNISSAGE ZONDAG 24/11 (16u-19u)
24/11 >> 20/12/2024
GALERIE ART FORUM, Napelsstraat 36 Antwerpen
FUMIKO NEGISHI
Kunst is een voorrecht dat alleen mensen bezitten, het is ook een getuigenis van ons lange bestaan. Het is een vorm van communicatie die uit onbewuste dieptes voortkomt.
Dit is mijn benadering van kunst: ik schilder en gebruik de kunst om te communiceren en onbekend innerlijk terrein te ontdekken.
Ik kom uit Azië – Japan om precies te zijn, en woon al meer dan 30 jaar in Madrid, Spanje. In Europa ontdek ik andere aspecten van mezelf, waar ik meer duidelijkheid rond wil krijgen. Aspecten die ook ingang vinden in mijn beeldend werk.
De transparantie van zijde opent een deur naar een andere werkelijkheid. Vaak schilder ik eerst elementen op canvas, en span ik vervolgens een laag zijde over het canvas heen, waarop ik dan verder schilder. De eerste laag wordt subtiel verhuld door de zijde en gaat in gesprek met de nieuwe laag.
CARLOS MUÑIZ
Zijn artistieke objecten zijn soms draagbaar, zoals juwelen. Ze zijn geïnspireerd door reiservaringen, en doordrenkt met literaire referenties.
Muñiz is gefascineerd door het zg. Wabi-Sabi concept: het omarmen van imperfectie en het vinden van schoonheid in het alledaagse en onvolmaakte.
De kunstenaar voelt zich verwant aan de goudsmit van weleer, het rituele, mystieke en bijna magische proces.
EXPO: IEN LUCAS - SABINE LINTZEN - YVONNE MOSTARD
VERNISSAGE ZONDAG 22/09 (16u-19u)
22/09 >> 17/11/2024
GALERIE ART FORUM, Napelsstraat 36 Antwerpen
IEN LUCAS
Er is geen verhaal er is alleen werk. Om te werken heb ik materialen nodig, gebruik ik technieken. Ik heb canvas nodig, verf, kwasten, rollers, spalters…… Ik heb grote doeken nodig om helemaal in op te gaan en kleine doeken om intiem met het materiaal te kunnen experimenteren en te ontdekken.
En er is inspiratie. Inspiratie gehaald uit de materialen, de technieken, de kleuren. Nieuwe mogelijkheden, andere manieren van aanpakken en andere manieren van kijken. Inspiratie door associaties, door ontdekkingen, door verrassingen en verwondering. Het nieuwe, het onbekende zien, maar ook het vertrouwde, voortkomend uit mijn werk uit het verleden. Er zijn verwijzingen, er zijn herontdekkingen en er zijn verwantschappen met eerder werk. Het opnieuw zien.
SABINE LINTZEN
'Al enkele jaren vertaal ik denkvelden, herinneringsvelden, patronen, kristalformaties en organische, zich vloeiend ordenende systemen in glas. Mijn interesse ligt erin hoe dingen ontstaan, zich organiseren binnen een systeem en nieuwe structuren vormen. Geblazen glas is de ideale drager voor dit netwerk. Het is open, flexibel en voor verandering vatbaar.'
YVONNE MOSTARD
Onze honger naar kennis, inzicht, het contact met de ons omringende dingen, het contact met onze emoties, onze verwachtingen, mogelijkheden, kansen, tegenslagen, streven, verandering, groei. Datgene waarmee we in aanraking komen , wat door ons gefilterd wordt, bij ons blijft of verdwijnt. Dit alles laat mij beelden scheppen welke voortkomen uit de beleving, de herinnering, de verwachting, de vragen.......
mijn werken groeien vanuit bovengenoemde gegevens, daarbij gebruik makend van uiteenlopende materialen en technieken de vormen die ontstaan zijn vaak symbolisch of metaforisch van aard en in hun verschijningsvorm sober en verstild.
EXPO: MAURICE BRAMS - FRANK VAN HERCK
VERNISSAGE DONDERDAG 27/06 (17u-21u)
127/06 >> 15/09/2024
ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen
MAURICE BRAMS
Het werk van Brams brengt mij steeds weer de dualistische filosofie van Plato in gedachten: boven de wereld der concrete dingen, die ontstaan en weer verdwijnen, bestaat de wereld der vormen of ideeën.
Die zijn absoluut enig en onveranderlijk en geven aan de concrete bestaansvormen, die er afbeeldingen van zijn, een zin en betekenis.
Brams' werk is enerzijds sterk op de werkelijkheid geënt, omdat evolutie, geboorte, vruchtbaarheid en bevruchting zijn voortdurende bron van inspiratie en zijn enige werkelijke boodschap zijn.
Anderzijds streeft hij slechts de wereld na der Ideeën en prefecte vormen, die enig en noodzakelijk zijn, en die, hoewel nog zichtbaar verwant met de werkelijkheid, deze werkelijkheid toch transcenderen.
Tegenover de veelheid en bijzonderheid der dingen plaatst hij de eenheid en universaliteit van zijn creaties; tegenover de toevalligheid der dingen, de noodzakelijkheid der vormen. in die zin plaatst de kunstenaar zich voor een onmogelijke opgave en tart hij de goden.
Tekst: Ivo Verheyen
FRANK VAN HERCK
Frank Van Herck schildert véél. En hij doet de term ‘veel’ op verschillende wijzen eer aan.
Ten eerste brengt hij talloze uren door al schilderend in het atelier. Maar die uren spendeert hij ook aan het uitproberen van diverse technieken en materialen, zoals acrylverf, olieverf, tekenmaterialen, maar ook minder voor de hand liggende zaken zoals het aanbrengen van kleine objecten op doek, al dan niet beschilderd, of zelfs minutieus aangebrachte kleine stukjes eierschelp, die de huid uitmaken van een fragiel portret.
Ten slotte zijn er nog de vele thema’s, met geregeld verwijzingen naar de kunstgeschiedenis, veel linken met pop art ook, en last but not least vaak ook veel humor…
EXPO: ENA LINDENBAUR - BRUNO GUIHENEUF
14/04>> 28/06/2024
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
ENA LINDENBAUR
Ena Lindenbaur (°1956), studeerde kalligrafie en schilderkunst aan de kunstacademie in Stuttgart. Momenteel woont ze in de Drôme.
Op een achtergrond van collage en acrylverf verschijnen lijnen.
De spontane tekeningen hebben iets onhandig, alsof ze door een kind getekend zijn. Ze vertellen lichtvoetig over thema's die 'dichtbij' liggen, zoals wonen, relaties en reizen - de titels van de werken of reeksen zijn vaak veelzeggend - en raken tegelijk een diepere laag van onze existentie.
Haar werkwijze omhelst verschillende technieken, waarover ze zegt: “Het is een aanpak waarbij ik niet wil beslissen, maar me wanneer het werk erom vraagt, kan werken met zowel collage, tekenen als schilderen, zowel figuratie als abstractie, woorden en beelden.
BRUNO GUIHENEUF
Onder de noemer 'Flux' maakt de beeldhouwer werken die geïnspireerd zijn op de stroming in de natuur - en bij uitbreiding in onszelf, wij zijn immers deel van deze natuur.
Het grafische ritme van de lijnvoering roept allerlei associaties en interpretaties op: de verweerde schors van bomen, uitvergrote fragmenten van huidplooien, krabbels, kerven en schrifturen uit oude culturen, geologische segmenten of grillige zandrillen die door de zee tussen eb en vloed in het strand worden getekend...
De meeste werken worden vervaardigd uit metaal, soms (in combinatie met) steen.
IMPRESSIES VAN DE VERNISSAGE:
EXPO: LEO JACOBS - EELKE VAN WILLEGEN
28/01>> 29/03/2024
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
én ABS Hotel, Reyndersstraat 36, 2000 Antwerpen
LEO JACOBS
Leo Jacobs (Herentals - 1951) is sinds het einde van de jaren zeventig als kunstenaar actief. Zijn schilderijen werden door de jaren heen voorzien van etiketten als "Action Painting", "Abstract Expressionisme", "Lyrisch Abstract", "Informeel en gestueel"...
In de afgelopen jaren heeft zijn schilderkunst een nieuwe wending genomen, de zoektocht is zonder einde. Jacobs' recente schilderijen zijn laag over laag opgebouwd. Het zijn abstracte, lyrische velden van kleur, die nu en dan een landschappelijke connotatie hebben. Pas als je ze langdurig bekijkt, geven ze zich vrij en neem je deel in de zoektocht van de kunstenaar. Dan zie je de sporen van de instrumenten waarmee de verf is aangebracht, maar ook die van het schuren en wegvegen, laag over laag. De gedachtegang van de schilder wordt doorkruist door het groeiproces dat zich manifesteert tijdens de realisatie van het schilderij.
Sinds enige jaren schildert Leo Jacobs enkel nog op dibond (dunne platen van 2 lagen aluminium met daartussen een kern van zwart kunststof). Er is geen 'zijkant' van het schilderij. De kleuren lijken te gaan zweven op een kleine afstand van de muur. Vóór Leo de panelen te lijf gaat met verf, laat hij er vaak kleuren volgens eigen computer-ontwerp op afdrukken. Deze laag blijft deels zichtbaar in het eindresultaat.
EELKE VAN WILLEGEN
Eelke Van Willegen (1974) maakt werk van grote eenvoud. Ongekunsteld, natuurlijk, zonder vertoon en stil. De kunstenaar is een surfer. Surfen is leuk. Maar surfen is ook stil worden. Het lezen van de golf. Waterwijsheid. De volmaakte vlucht van het lichaam tussen water, wind en hemel. Zout schuim op je lippen. Eenvoudig surfen.
Maar schijn bedriegt: bij nadere beschouwing zijn de werken van Eelke complex en weloverwogen. De vorm wordt gestuurd door de handeling. Zoals de golf zich voegt naar de zeebodem. Zoals een breker rolt met het getij. De zichtbare wereld brengt Eelke terug tot een eenvoudige tekening of een ruimtelijkwerk. Krachtige hoofdlijnen. Geen gemakkelijke opgave. Dat maakt het voor de toeschouwer evenmin gemakkelijk. De kijker zal het werk moeten ‘lezen’. Zoals de surfer de zee. Maar wie goed kijkt, zal ook weel te zien krijgen. Zo eenvoudig is dat. Niet simpel, maar zeer krachtig. En de zee, de zee…