Home > Agenda 2021
Galerie - Agenda 2021
24/01 - 26/03/2021 Suus Kooijman | Hilde Van de Walle - info
25/04/2021 - 15/09/2021 Toscani | Bruno Guihéneuf - info
26/09/2021 - 31/10/2021 Tineke Porck | Michiel Jansen in Galerie Art Forum - info
26/09/2021 - 24/12/2021 Racso J. in ABS Hotel Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen - info
14/11/2021 - verlengd tot 21/01/2022 Patricia Erbelding | Coskun - info
EXPO: PATRICIA ERBELDING / COSKUN
14/11 >> 24/12/2021
​
Locatie: Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
​
PATRICIA ERBELDING
​
Patrcicia Erbelding gebruikt zowel anorganische als organische materialen. De pigmenten worden ook 'bewogen' door het water. Er ontstaat een levendig geheel, dat refereert aan de wetten van het leven zelf - een verborgen natuurlijke orde veruitwendigt zich in een gestold beeld.
Het minerale, het levende - waar is de grens, waar gaan ze in elkaar over? Een opening naar een fantasierijke geografie die ontstaat vanuit een labyrinth van roest- en inktsporen; een uitnodiging om te reizen, verwonderd over de magie van de wereld met z'n mysteries...
​
COSKUN
​
Olivier Thomas schrijft: 'Coskun is geen beeldhouwer, Coskun is materie!' De kracht van de materie, de materie blootgelegd...
Oorspronkelijk werkte COSKUN met brons - nu voornamelijk met hout. COSKUN gebruikt de brute kracht van de houtstructuur van knoesten en balken om mythische en oermenselijke thema's in beeld te brengen. Wanneer hij deze materialen nieuw leven in blaast, blijkt COSKUN's fijngevoelige mentale energie een essentiële schakel.
EXPO: MICHIEL JANSEN / TINEKE PORCK
26/09 >> 31/10/2021
26/09 VERNISSAGE VAN 16u TOT 19u
Locatie: Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
​
MICHIEL JANSEN
​
Twee uitersten in het ‘zijn’ vormen het uitgangspunt voor zijn beelden. Aan de ene kant de primaire behoefte aan voeding en veiligheid. En aan de andere kant de behoefte overbodige ballast los te laten in een streven naar puur te zijn wie je bent. Dit gegeven wordt afwisselend uitgewerkt in leisteen. En het is zichtbaar in de compacte statische vorm dan wel in de open en ritmische compositie.
Michiel Jansen werkt vele jaren met leisteen. Dat is een oeroud materiaal, steen die van nature gelaagd is. Als beeldhouwer herschikt hij die lagen en bouwt er nieuwe eigen vormen mee op. Ruimte, lichtwerking en vormcontrasten zijn de belangrijke elementen van waaruit een beeld wordt ontworpen. De platen
leisteen worden stuk voor stuk afzonderlijk bewerkt. Hakken , snijden, boren en slijpen. Daarna worden ze met elkaar verbonden en tot een geheel gemaakt. Vaak worden er nog pure kleurpigmenten aangebracht. Diep en duister zijn de stenen die in de sculpturen vaak een sterke, heldere kleurbron lijken te verhullen.
Zijn werk is opgenomen in privé en bedrijfscollecties in binnen- en buitenland.
Kunstenaars die hij bewondert zijn Piet Mondriaan, Ellsworth Kelly en Anish Kapoor.
​
TINEKE PORCK
​
Het werk van Tineke Porck is gerelateerd aan constructivisme, zero en minimal art. Haar werk onderscheidt zich door een hoogstpersoonlijk karakter en een onderzoekende, samenhangende ontwikkeling. Zowel haar vroege plastieken als het recente werk ademen een geheel eigen wetmatigheid. Het werk is veeleer instinctmatig samengesteld dan op mathematische grondslag. Constante is de bescheidenheid van vorm, kleur en compositie. De speelse oorspronkelijkheid in het strenge domein van het constructivisme, de experimentele benadering vanuit een consequent concept, de consistentie van het oeuvre, het vakmanschap en de authentieke bevlogenheid van Porck zijn ingrediënten die hoog niveau opleveren.
EXPO: RACSO J.
26/09 >> 24/12/2021
26/09 VERNISSAGE VAN 16u TOT 19u
Locatie: ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
​
RACSO J.
​
Opkomend Filipijns kunstenaar Racso Jugarap (°1989) brengt mensen bij elkaar via zijn unieke hedendaagse kunstwerken, gemaakt van metaaldraad. Sinds 2015 is Brussel, België zijn thuisbasis.
Nieuwe werken vloeien voort uit de werken die hij eerder al met de hand maakte. Het gedetailleerde draadwerk roept de impressie van organische schaduwen op, het gevoel van zwevende vormen, sierlijkheid, vloeibaarheid, veerkracht en stroom. De draadbuiger-kunstenaar gaat tijdens het werk op in diepe focus en verliest de tijd uit het oog…
Artistieke uitdrukking is bij Racso een integraal onderdeel van het leven geworden. Hij bedient zich vrij van verschillende disciplines (ook bv. accesoires zoals artistieke hoofddeksels) en structuren. Hij beheerst de handvaardigheid om zichzelf en opgedane impressies uit te drukken in unieke kunststukken.
Vrij vertaald naar onderstaande tekst van Yzmaela Esma.
The Filipino Wire Artist Racso Jugarap (1989) emerges and proves to unite people by interests of unique and contemporary conception through his wire artistry.
In 2015, the artist decided to choose Belgium, his home.
​
His concepts are the skeletons of his previous hand made pieces. The detailed wireworks give the impression of shadows in their organic form, a representation of levitation, grace, fluidity, resilience, and flow. The wire bender loses track of his time in deep focus while working on masterpieces.
​
Art manifestation has become an integral part of life where it is embraced in various disciplines and structures. The hand skill to divulge oneself’s expression and give the excuse for gathering shared experience in response to create a sub-culture.
EXPO: TOSCANI / BRUNO GUIHENEUF
25/04 >> 15/09/2021
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
én ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
FINISSAGE zondag 29/08 van 11u tot 19u (enkel in Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen)
​
TOSCANI
​
We zijn vereerd deze 'Eminence Grise' van de abstract expressionistische schilderkunst te exposeren.
Toscani maakt nog steeds zeer indrukwekkende doeken vol dynamiek. In een veelheid aan kleuren, vormen en patronen gaat zij op zoek naar een evenwicht.
Opvallend zijn ook de wandreliëfs die de laatste jaren een alsmaar belangrijker deel van haar oeuvre zijn gaan uitmaken.
​
BRUNO GUIHENEUF
​
Onder de noemer 'Flux' presenteert de beeldhouwer een aantal werken die geïnspireerd zijn op de stroming in de natuur - en bij uitbreiding in onszelf, wij zijn immers deel van deze natuur.
​
Het grafische ritme van de lijnvoering en de dialoog tussen diverse materialen roepen allerlei associaties en interpretaties op: de verweerde schors van bomen, uitvergrote fragmenten van huidplooien, krabbels, kerven en schrifturen uit oude culturen, geologische segmenten of grillige zandrillen die door de zee tussen eb en vloed in het strand worden getekend.
​
De meeste werken worden vervaardigd uit metaal, soms in combinatie met steen.
EXPO: SUUS KOOIJMAN / HILDE VAN DE WALLE
24/01 >> 15/04/2021
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
én ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
​
SUUS KOOIJMAN
​
Vaak intrigeren beelden die ik niet direct kan doorgronden mij veel meer dan een beeld dat een duidelijke afgebakende boodschap, of compleet verhaal vertelt.
De voorstelling mag voor de beschouwer vragen oproepen, een verhaal vertellen, of er gewoon zijn met iets wat je toe wilt laten: een emotie, gedachten of herinneringen.
Zo werk ik ook aan mijn schilderijen, ik bouw als een zekere arbeid de lagen op, met bijenwas en pigmenten, waarbij herinneringsbeelden een onderdeel worden van het schilderproces.
​
HILDE VAN DE WALLE
​
Haar fascinatie in de mens als universeel wezen reflecteert zich in haar sculpturen. Ze fragmenteert en elimineert lichaamsdelen om de mens tot zijn puurste essentie te filteren, beperken om te versterken.
​
De beelden, waarbij genderidentiteit niet duidelijk gevisualiseerd wordt, wil ze met elkaar connecteren. Ze geeft hen een specifieke houding, beweging of weloverwogen distantie tot elkaar. Die afstand is geen leegte maar resoneert als klankbord van wat niet grijpbaar is. Om die verbinding nog te versterken worden beelden soms letterlijk omkaderd. Een lineaire pêle-mêle als begrenzing rondom de coconsfeer van intimiteit en dialoog binnenin.
​
De beelden zijn een bevroren moment, een stilstaande fractie van een ‘move’ die de toeschouwer toelaat het voorafgaande of het vervolg van deze actie in vraag te stellen of in te vullen. Ze heeft geen boodschap aan een puur realistische beeldtaal en vindt dit ondergeschikt aan de kracht van de verbeelding. Door het spelen met verhoudingen ontwricht ze de sculpturen van de bestaande anatomie. Af en toe assembleert ze vindmaterialen omwille van hun significantie of bijzondere vorm. Ze speurt naar balans en evenwicht, symbiose en dialoog. Het is een blijvend onderzoek om het niet tastbare in een beeltenis weer te geven.
​
Hilde Van de Walle heeft op verscheidene publieke ruimten een monumentaal beeld staan, zoals Schoten, Steendorp, Herk-de-Stad, Eke-Nazareth, Venlo (NL), Houthulst en Machelen (Vlaams-Brabant).
​
Ze heeft haar monografie RELATED FORMS uitgegeven bij Stichting Kunstboek en creëerde hiervoor een uniek bronzen beeld RELATED in een gelimiteerde oplage.