Home > Agenda 2023
Galerie - Agenda 2023
29/01 >> 31/03/2023 Costa Lefkochir (Galerie Art Forum) meer info
+29/01 Artland Antwerp (Galerie Art Forum
02/02 >> 31/03/2023 Victor Ramirez - Rolf Mulder (ABS Hotel) meer info
23/04 >> 30/06/2023 Arjan Van Arendonk - Laurent Guyolot @ Galerie Art Forum meer info
23/04 >> 07/09/2023 Costa Lefkochir @ ABS Hotel
30/04 Antwerp Artland meer info
17/09/2023 >> 17/11/2023 Michael Kravagna (artikel 1 (Le Soir) / artikel 2 (La Libre) - Jhemp Bastin meer info
29/10 /2023 Antwerp Artland
26/11/2023 >> 19/01/2024 Maurice Braspenning - Rolf Mulder meer info
EXPO
MAURICE BRASPENNING | ROLF MULDER
26/11/2023 >> 19/01/2024
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen​
Vernissage zondag 26/11/2023,
met inleiding door Ernest Van Buynder
MAURICE BRASPENNING
​
Tijdens een periode van herstel na ziekte bracht Maurice Braspenning veel tijd door in de natuur. Het bracht hem nieuwe inzichten en ideeën en gaandeweg vond het zijn weg in de studio en op zijn schilderijen. De decentralisatie van de mens in zijn werk valt samen met de gedachte dat de natuur het aller belangrijkste is, al denkt de mens vaak anders.
In eerste instantie groeide er allerlei vegetatie op de doeken. Bladeren, in een compositie, takken, paddestoelen en insecten, maar gaandeweg stelde hij steeds meer de dieren centraal. Portretten van vogels, wolven, honden, apen.
Door middel van een losse, vlotte de kwaststreek, creëert hij ruimte op het platte vlak. Het kleurgebruik kan soms vervreemdend werken.
De schilderkunstige blik op deze wereld levert krachtige beelden op, waarin structuur en kleur een belangrijke rol spelen. 
Het gebruik van kleur roept vragen op. Zo krijgt het ruimte voor meerdere betekenissen en invalshoeken.
Zoals het schilderij van een ultramarijn doodshoofdaapje, dat je recht in de ogen aankijkt.
Het ultramarijn blauw is mooi en helder alhoewel het over het algemeen niet echt de kleur van een aap is. Hij heeft de aap bij zijn lurven gepakt en hem in een complementaire kleur geschilderd. Dan is er de vraag voor de toeschouwer die dit tafereel aanschouwt. Is dit een schilderkunstige ingreep? Gaat het om het menselijk manipuleren van de natuur? Verwijst het naar dierenexperimenten? Is het nacht? Het is aan de kijker welke kant het op gaat.
​
ROLF MULDER
​
In 2017 ben ik in mijn atelier in Antwerpen begonnen met abstracte tekeningen in Chinese inkt gecombineerd met waterverf en oilstick op papier.
Onder invloed van deze tekeningen is is mijn ruimtelijk werk meer organisch en speelser geworden.
Tot die tijd gebruikte ik mallen om vormen met strakke contourlijnen uit plaatstaal te snijden.
Momenteel snijd ik vormen uit de vrije hand, waardoor de contouren levendiger worden en het werk steeds meer is gaan aansluiten bij de inkttekeningen.
Mijn beelden, reliëfs en tekeningen ontstaan zonder voorafgaande schetsen en verhalen. Het zijn ordenende zoektochten naar evenwicht.
Abstracte thema's als: ritme, balans, richting, steunen, aarzelen en verbinden keren regelmatig terug.
Titels en werken vormen een geheel. Zij moeten een uitnodigende brug vormen tussen het abstracte beeld en de beschouwer zonder de abstractie geweld aan te doen. Zij ontstaan intuïtief.
Uit reststukken die overblijven van een beeld of reliëf ontstaan nieuwe beelden en reliëfs. Zo wordt steeds wat DNA van het ene werk naar het volgende doorgegeven.
Mijn werk wil geen ander verhaal vertellen dan een samengaan van lijn, vlak, kleur en ruimte. Een beeld stelt niets anders dan zichzelf voor, zoals een boom niets anders dan een boom voorstelt.
Natuurlijk hebben de kleuren en vormen van de omgeving waarin ik leef invloed op mijn werk. Daardoor kan een werk onbedoeld en zonder vooropgesteld plan naar een bestaand object als bijvoorbeeld een tafel verwijzen. Voor mij is die 'tafel' dan niets anders dan een abstracte vorm bestaande uit een min of meer horizontaal vlak dat steunt op enkele verticale lijnen zonder betekenis of verhaal. Ik ben eerder geïnteresseerd in de betekenisloze vrije vormen van een waterplas, een scherf of een wolk dan in de functionele vormen van een tafel, een mes of een stoel.
Hun gebruikswaarde lijdt mij te veel af van hun beeldwaarde.
Ik laat het aan de kijker over om er zijn of haar fantasie op los te laten en een werk zo tot leven te wekken. Zonder kijkers lukt dat niet.
Klik op onderstaande afbeeldingen om de artikels te lezen (Le Soir en La Libre)
EXPO
MICHAEL KRAVAGNA | JHEMP BASTIN
17/09 >> 17/11/2023
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen​
MICHAEL KRAVAGNA
​
Mijn werk is gebaseerd op kleur. Materiële kleur, maar ook kleur als reflectie, kleur die verandert door het licht en de plaats van de kijker. Het is kleur als medium, dat gevoelens en emoties doorgeeft, en feiten en bestaan creëert.
Ik heb veel plaats voor mijn schilderijen. Ze omgeven me en zijn het resultaat van verschillende processen en concepten die ik in de loop van de tijd heb ontdekt en ontwikkeld. Het zijn echt de steunpilaren van mijn (nieuwe) werk: ze vertegenwoordigen mijn ervaring en dienen als basis voor mijn verdere werk. Ik kijk er vaak naar. Als ik zie dat er een manier is om het beeld te versterken, werk ik verder op het schilderij. Soms kan dit over een periode van 20 jaar gaan.
Mijn doel is om een pure picturale taal te bereiken. Het gaat allemaal over materiaal, kleur en licht, die voor zichzelf spreken.
(Vrije vertaling van een fragment van een interview door Michael Corbin)
​
​
JHEMP BASTIN
​
De werkwijze van Jhemp Bastin mag dan agressief lijken - hij gaat het hout te lijf met een kettingzaag - in feite gaat hij nauwkeurig te werk om de geheimen van de stam bloot te leggen. Hij laat zijn artistieke wil los op het hout, maar respecteert tegelijk haar eigenzinnigheid. Geregeld brengt hij 'arceringen' aan, en maakt hij (een deel van) het oppervlak zwart door verbranding. Uit het samenspel van de wens van de kunstenaar en de eigenheid van het hout ontstaat de magie van de sculpturen. Massa en leegte, textuur, lichtspel,...
EXPO: COSTA LEFKOCHIR
29/01>> 31/03/2023
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
23/04 >> 07/09/2023
ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
​
COSTA LEFKOCHIR
De van oorsprong Griekse kunstenaar Costa Lefkochir maakt reeds schilderijen, sculpturen en installaties sinds 1987.
De kunstenaar verwezenlijkte een plastische taal die doordrongen is van een fundamenteel humanistische en mystieke gedachte. De werken brengen een consequente visie en gedachte naar voren via een sterke picturale taal - een spirituele zoektocht. Geest en esthetiek komen erin samen.
Veel werken van het uitgebreide oeuvre van de kunstenaar zijn terug te vinden in particuliere collecties, instellingen en bedrijven. Zijn ateliers bevindt zich in Luik en Griekenland. In Afrika realiseerde hij enkele artistieke projecten ten voordele van de lokale kinderen.
In 2022 organiseerde museum La Boverie een grote monografische expo van zijn werk. Meer info via onderstaande link:
Lees een artikel over deze expo in het tijdschrift Paris Match.
EXPO VICTOR RAMIREZ | ROLF MULDER
02/02>> 31/03/2023
ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
Inleiding door Dhr. Ernest van Buynder,
erevoorzitter van het M HKA, om 18u
​
VICTOR RAMIREZ - 'Lichtbreking'
Victor Ramirez werd geboren in Chili, en emigreerde in 1975 naar Spanje. Hij nam deel aan vele artistieke projecten in België, Mexico, Duitsland en Chili.
Qua thematiek verwerkt Ramirez elementen van zijn eigen bestaan – identiteit, verandering van culturen, communicatie, natuur, verhuizen,… De fysieke ruimte van het doek wordt grondig onderzocht, een abstract samenspel van lijnen, kleur als trilling, flarden van poëzie,... Ze vormen samen een abstract geheel dat een sterk appel doet op de emoties.
De titel van deze expo 'Lichtbreking' verwijst naar de verschillende periodes waaruit de geselecteerde werken komen. Hoewel ze verschillende 'kleuren' hebben, is toch voelbaar hoe ze uit dezelfde artistieke inspiratiebron komen.
​
ROLF MULDER
​
Sinds 1973 is het werk van Rolf Mulder geëvolueerd van surrealistische sculpturen naar abstracte assemblages en reliëfs. De objecten zijn zelden het resultaat van voorafgaande schetsen; ze ontstaan uit het schikken en herschikken van gevonden objecten, vnl. uit metaal: buizen, plaatstaal, Recenter voegt Rolf geregeld kleur toe aan zijn werken. Hiervoor gebruikt hij olieverf. De meeste objecten bieden weerstand aan de natuurelementen, en kunnen dus buiten geplaatst worden. In Antwerpen is op het Kievitplein een werk voor de openbare ruimte tot stand gekomen in samenwerking met 2 andere kunstenaars.
​
U kan hier de inleiding van de expo door Dhr. Ernest van Buynder nalezen:
​
​
EXPO: ARJAN VAN ARENDONK | ENZOYOTE
23/04>> 30/06/2023
Galerie Art Forum, Napelsstraat 36, 2000 Antwerpen
ABS Hotel, Reyndersstraat 30, 2000 Antwerpen
​
​
ARJAN VAN ARENDONK
Opvallend aan zijn schilderijen is het gebruik van bedrukte stoffen als ondergrond . Dit past naadloos binnen zijn visie dat kunst vooral ‘’dichtbij’’ is. Een alledaags product wordt getransformeerd tot kunstwerk.
Wat verder in het oog springt is het zeer specifieke materiaalgebruik. De laatste jaren gebruikt van Arendonk, naast acrylverf, ook gekleurde siliconen in zijn doeken. Verder treffen we regelmatig borduurwerk aan, al dan niet digitaal vervaardigd.
​
'ENZOYOTE' - LAURENT GUYOLOT
​
Deze beeldhouwer uit Frankrijk werd geïnspireerd door de poëzie van Jean Arp, Cardenas en Nogushi, maar ook door Anish Kapoor en James Turell.
'Zo goed als alles is improvisatie. Het karakter van een brok steen begrijpen en de essentie ervan vatten in een vorm. Goede verhoudingen vinden, de volumes zo balanceren tot er een spanning in evenwicht ontstaat. Het gewicht in verhouding stellen tot een lichtheid, zodat de vorm tegelijk sterk en fragiel wordt.'
Enzoyote creëert ruimtes in de vormen, en vormen in de ruimte. Hij speelt met licht en z’n reflecties, opent vensters naar andere dimensies. Hij roept een gevoel van beweging op in de sculpturen die in wezen immobile objecten zijn...